Яким має бути сучасний урок?
Ринок технологій сучасного уроку насичений, дуже важливо вибрати ту технологію, яка підходить саме вам і вашим дітям.
Слід:
- чітко визначити соціальну групу;
- визначне освітній рівень учнів.У класах з високим освітнім потенціалом та з низьким необхідні різні технології;
-з"ясувати , що саме ви будете запозичувати- технологію цілком чи окремі елементи , що сподобалися ;
-зважити свої можливості. Чи є сенс, наприклад , реалізовувати мультимедійні технології , якщо у школі немає мультимедійної дошки ;
- критично оцінити власний рівень підготовленості. Якщо для реалізації технології вам достатньо вивчити літературу , що в поєднанні з вашим досвідом досить легко дозволяє подолати всі організаційні труднощі , - це шлях до успіху!

СЕКРЕТИ ЗАПАМ"ЯТОВУВАННЯ
За оцінками психологів старший школяр запам"ятовує інформацію:
10% - читаючи;
26% - слухаючи;
30% - розлядаючи;
50% - слухаючи та розглядаючи;
70% - обговорюючи;
90%- обговорюючи при спільній діяльності;
95% - навчаючи інших.
Тернопільський обласний комунальний інститут
Ринок технологій сучасного уроку насичений, дуже важливо вибрати ту технологію, яка підходить саме вам і вашим дітям.
Слід:
- чітко визначити соціальну групу;
- визначне освітній рівень учнів.У класах з високим освітнім потенціалом та з низьким необхідні різні технології;
-з"ясувати , що саме ви будете запозичувати- технологію цілком чи окремі елементи , що сподобалися ;
-зважити свої можливості. Чи є сенс, наприклад , реалізовувати мультимедійні технології , якщо у школі немає мультимедійної дошки ;
- критично оцінити власний рівень підготовленості. Якщо для реалізації технології вам достатньо вивчити літературу , що в поєднанні з вашим досвідом досить легко дозволяє подолати всі організаційні труднощі , - це шлях до успіху!

СЕКРЕТИ ЗАПАМ"ЯТОВУВАННЯ
За оцінками психологів старший школяр запам"ятовує інформацію:
10% - читаючи;
26% - слухаючи;
30% - розлядаючи;
50% - слухаючи та розглядаючи;
70% - обговорюючи;
90%- обговорюючи при спільній діяльності;
95% - навчаючи інших.
Тернопільський обласний комунальний інститут
післядипломної педагогічної освіти
ПРОЕКТ
МІЙ ШЛЯХ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ
на 2014-2019 р.
з проблеми
«Впровадження інтерактивних методів на уроках світової літератури з метою розвитку критичного мислення»
Слухача групи курсів підвищення кваліфікації
Сахарик Тетяни Степанівни
вчителя світової літератури
Лошнівська ЗОШ І-ІІ1 ступенів
с.Лошнів Теребовлянського району
Науковий керівник
Когут О.І.
завідувач кафедри педагогіки та психології ТОКІППО,
кандидат філологічних наук, доцент
Тернопіль
2014
1. Назви проекту.«Впровадження інтерактивних методів на уроках світової літератури з метою розвитку критичного мислення»
2. Обґрунтування проблеми.
Національною доктриною розвитку освіти в Україні утверджено стратегію прискореного, випереджаючого, інноваційного розвитку освіти і науки, забезпечення самоствердження і самореалізації особистості. Ідеалом сучасного навчання і виховання є особистість не з енциклопедично розвиненою пам’яттю, а з гнучким розумом, швидкою реакцією на все нове, з повноцінними, розвинутими потребами дальшого пізнання та самостійної дії, з добрими орієнтувальними навичками та творчими здібностями, зі здатністю формувати і активно відстоювати власну точку зору, свою систему цінностей і пріоритетів, з прагненням мати ніким не нав’язане світобачення, бути свідомим громадянином своєї держави. Cьогодні перед освітою стоїть безліч завдань, які передбачають не просто забезпечення учнів якісними знаннями, а й формування компетентної особистості, здатної до адекватної оцінки оточуючих подій, спроможної творчо вирішувати поставлені перед нею завдання, а головне – не стати знівельованою особистістю у вирі асоціативних проявів суспільства. Наскрізною компетентністю, якої потребує сучасне життя ,є комунікативна - «здатність, пов’язана з ефективним спілкуванням». Вона визнана загальнокультурною й може формуватися на уроках світової літератури, оскільки виявляється в спілкуванні, толерантній поведінці в умовах відмінностей між людьми, у збереженні традицій. Цих якостей майбутньому громадянинові можна набути через використання та запровадження на уроках світової літератури інтерактивних методів ,де вчитель перестає бути для учнів лише джерелом інформації і стає помічником, партнером, створює оптимальні умови для розвитку критичного мислення учнів, кидає в їхні душі зерна самостійного мислення, розвиває соціальну та громадянську компетентність учнів, допомагає їм проявити особисте «Я».
Також такі уроки ,на мою думку, допомагають зовсім по-іншому сприймати навчальний матеріал, отримавши інформацію ,учень розуміє її ,сприймає, зіставляє з особистим досвідом ,розвиває свої аналітичні судження .На уроках створюється атмосфера відповідальності та прагнення спілкуватись, розвивається мова і логічне мислення, формується уміння аналізувати, оцінювати факти та явища ,робити висновки, розвивається інтерес до читання , дослідження , удосконалюються навики самостійної роботи, де учень шукає підтвердження тої чи іншої точки зору. У навчанні використовуються завдання ,розв’язання яких потребує мислення вищого рівня (аналізу ,синтезу ,порівняння, установлення логічних зв’язків, узагальнення, оцінювання) навчальний процес організовується як дослідження, тобто учні навчаються, конструюючи власне мислення , дослідження та оцінювання нового відбувається на основі активної пізнавальної діяльності школярів , міжособистісна взаємодія і співпраця у навчанні базується на активній мовленнєвій діяльності – учні пояснюють , сперечаються , доводять , обґрунтовують , висувають їдеі , спільно виконують завдання , приймають рішення і пов'язують новий матеріал із засвоєним раніше.
Отже, проблема, над якою я працюю, є актуальною в наш час. В сучасній методиці її розробляли О.Тягло ,О. Пометун ,Л. Пироженко .Видатний американський мислитель Д.Дьюї вважав , що фундаментальна мета сучасної освіти полягає не просто в наданні інформації учням ,а в тому ,щоб розвивати критичний спосіб мислення. Працювали над цією проблемою і психологи Ж. Піаже , Дж. Брунер, Л.Виговський ,Д. Халперн.
3. Мета проекту.
Удосконалення професійних компетентностей для здійснення особистісного професійного розвитку задля ефективного навчання учнів.
4. Завдання проекту.
Ø Систематизувати або оновити знання щодо:
· змісту і методів вивчення світової літератури у школі І-ІІІступенів
· структури нестандартних уроків;
· психолого-педагогічних аспектів процесу проведення уроків з використанням інтерактивних методів
· інноваційних технологій здобуття та передання різних видів інформації, особистісно зорієнтованого навчання;
· основних ролей та характеристик сучасного педагога;
· нормативно-правової бази;
· ролі школи як соціального інституту в організації формування літературної компетентності і життєвих цінностей школярів і розвитку мислення.
Ø Сформувати вміння і навички:
· створювати дидактичні матеріали за допомогою ІКТ;
· використовувати новітні технології у навчанні;
· самостійно створювати мультимедійні презентації, демонструвати їх за допомогою мультимедійного проектора та інтерактивної дошки;
· удосконалювати організацію самостійної пошукової роботи учнів та презентації ними власних напрацювань;
· оволодіти методами діагностики пізнавальних інтересів учнів з предмета «світова література»;
· робота з обдарованими дітьми.
Ø Сформувати установки:
· ціннісного ставлення до особистості учня;
· інноваційності;
· постійного опанування нестандартними формами навчання, використання їх у навчально-виховному процесі.
5. Характеристика проекту.
ü за кінцевим результатом: практико-зорієнтований;
ü за змістом: монопредметний;
ü за кількістю учасників: індивідуальний;
ü за тривалістю: довготривалий;
ü за ступенем самостійності: частково-пошуковий;
ü за характером контактів: зовнішній.
6. Визначення учасників.
Кафедра педагогіки і психології, лабораторія суспільствознавчих дисциплін та гуманітарної освіти ТОКІППО, методисти зі світової літературиРМК та ТОКІППО, члени методоб΄єднання вчителів світової літератури, ,адміністрації шкіл освітнього округу , адміністрація Лошнівської ЗОШ І-ІІІ ступенів , учні 5-11 класів,їхні батьки.
7. Визначення бази реалізації проекту.
Лошнівськ а ЗОШ І-ІІІ ступенів
8. Термін реалізації проекту.
З 24.03.2014 по 2019
9. Прогнозований результат:
§ систематизовані та оновлені знання про зміст і методи вивчення світової літератури у школі І-ІІІ ступеня, про структуру уроків де впроваджуються інтерактивні методи та психолого-педагогічні аспекти їх проведення;
§ сформовані знання про іниерактивні технології, вміння використовувати їх у навчанні;
§ розширення кола знань вчителя та учнів зі словесності та світової культури;
§ знання нормативних документів з питань освіти;
§ створені за допомогою ІКТ дидактичні матеріали;
§ вміння організовувати самостійну пошукову роботу учнів та презентацію ними власних напрацювань;
§ володіння методами діагностики, пізнавальних інтересів учнів з предмета«світова література»;
§ вміння створювати мультимедійні презентації;
§ удосконалення форм і методів роботи з обдарованими дітьми;
§ підвищення мовленнєвої культури та літературної ерудиції учнів;
§ професійне самовдосконалення, позбавлення особистісних комплексів, ініціативність, високий творчий потенціал, готовність до інновацій;
§ узагальнення та систематизація власних напрацювань, презентація досвіду з методики проведення уроків, де використовуються інтерактивні методи з метою розвитку критичного мислення,
§ створення блогу.
10. Ресурси:
ü людські:
o консультації методистів ТОКІППО, РМК;
o адміністрація Лошнівської ЗОШ Ι-ΙΙІступенів;
o члени методоб΄єднання вчителів світової літератури;
o учні ;
o батьки;
o бібліотекарі.
ü матеріально-технічні:
методична література, дидактично-демонстраційний матеріал, канцелярське приладдя, фотоапарат, магнітофон, комп’ютер.
ü фінансові:
o власні кошти;
ü інформаційні:
o книжки (наукова, науково-методична, методична, публіцистична, художня література);
o фахова періодика (газети, журнали);
o комп’ютер з підключенням до Інтернету.
11. Етапи реалізації завдань проекту.
№
з/п
|
Етапи роботи над проектом та
його
реалізацією
|
Зміст діяльності
|
Термін
|
1.
|
Діагностико-прогностичний
етап
|
1. Вивчення власних потреб, можливостей.
2. Діагностика прогалин у фаховій підготовці.
3. Оцінка дидактичних можливостей предмета.
4. Визначення мети і завдань.
5. Опис проекту.
6. Експертиза проекту.
7. Захист проекту.
|
Під час курсів
підвищення
кваліфікації
|
2.
|
Організаційний
етап
|
1. Конкретизація завдань.
2. Формування програми діяльності щодо реалізації проекту, узгодження з методистом РМК, адміністрацією навчального закладу.
3. Вибір способів збору інформації, форм і методів.
4. Формування уявлень про результати (форма звіту).
5. Розробка критеріїв оцінки результату і процесу.
|
1 рік
міжкурсового
періоду
|
3.
|
Діяльнісний
етап
|
1. Збір інформації.
2. Аналіз, вибір стратегії і тактики.
3. Робота з літературою.
4. Проведення експерименту.
|
2,3,4 роки міжкурсового
періоду
|
4.
|
Узагальнюючо-
підсумковий
|
1. Оцінка як самої діяльності, так і кінцевогопродукту, формулювання висновків.
2. Показ результатів у формі: звіту з демонстрацією матеріалів, письмового звіту.
3. Самооцінка результатів за встановленими критеріями.
|
4-5 роки міжкурсового
періоду
Наступні курси
підвищення
кваліфікації
|
12. Технологія опису формування професійних компетентностей
№
з/п
|
Зміст діяльності
|
Термін
|
Форма
узагальнення
|
Науково-методичний супровід
|
Відмітка
про виконан-ня
| |
1
|
Вивчення законодавчих, нормативно-правових документів з питань освіти
|
2014-
2019 рр.
серпень кожного року
|
Аналітичне прочитання,
конспекту-вання,
консультації, ксерокопії
|
Самоосвіта,
адміністра-ція ЗОШ,
бібліотекар,
методист
| ||
2
|
Ознайомлення з науково-методичною літературою з проблеми та передовим педагогічним досвідом:
·
· С. Буряк «Інтерактивні й нестандартні уроки зарубіжної літератури»;
· Л. Фурсова «Інтерактивні форми роботи на уроках зарубіжної літератури»;
· О. Козловська, В. Уруський «Нестандартні форми навчання та їх аналіз»;
· В. Андреєва «Проектуємо урок разом»;
· С. Бусел «Сучасний урок зарубіжної літератури»;
· С. Цибульська «З досвіду роботи використання інноваційних технологій у викладанні світової літератури».
|
2014-
2018 рр.
|
Аналіз,
консультації,
виписки,
конспекту-вання,
ксерокопії
|
Самоосвіта,
голова МО, методисти, бібліотекар
| ||
3
|
Опрацювання тренінгових програм, анкет, опитувальників щодо теми проекту тощо
|
2014-
2018 рр.
|
Аналіз, консультації,
конспекти занять
|
науковці ВНЗ;
методисти ТОКІППО,
методист РМК
| ||
4
|
Опрацювання інструкцій та методичних рекомендацій (МОНу, управління освіти, райметодкабінету, методиста тощо)
|
2014-
2017 рр.
|
Аналіз, консультації,
ксерокопії,
зібрання картотеки,
конспект
|
Голова МО, методисти ТОКІППО, РМК, адміністра-ція ЗОШ
| ||
5
|
Погодження обраної науково-методичної проблеми із адміністрацією школи та методистом районного методичного кабінету.
|
серпень
2014 р.
|
Консультації
|
Адміністра-ція ЗОШ, методист РМК
| ||
6
|
Презентація проекту на методоб΄єднанні вчителів світової літератури.
|
серпень
2014 р.
|
Виступ на метод-об’єднанні, презентація проекту
|
Методист РМК
| ||
7
|
Розробка графіка фахових консультацій
|
серпень
2014 р.
|
Консультації, графік консультацій
|
Методист РМК
| ||
8
|
Планування тематики нестандартних уроків та дати їх проведення
|
2014-
2018 рр.
серпень-вересень кожного року
|
План проведення занять
|
Голова МО, адміністрація ЗОШ, методисти
| ||
9
|
Розробка пам’ятки для учнів з проблеми підготовки до уроків розвитку критичного мислення(самостійна робота над індивідуальними завданнями, пошукова робота тощо)
|
Вересень, 2016р.
|
Пам’ятка для учнів
|
самоосвіта, методист
| ||
10
|
Удосконалення навичок роботи із комп’ютерною технікою
|
2014-
2018 рр.
|
Самоосвіта вчитель інформатики
| |||
11
|
Робота над індивідуальною науково-методичною проблемою: «Використання інтерактивних форм навчання на уроках світової літератури»
|
2014
2019 рр.
|
Адміністра-ція ЗОШ,
голова МО, методисти РМК і ТОКІППО
| |||
· Укладання списку методичної, психолого-педагогічної, лінгвістичної літератури до теми проекту.
· Підбір інформації з теми в Інтернеті.
· Підготовка інформаційного повідомлення з проблеми для виступу на методичному об’єднанні вчителів.
· Опрацювання програм, анкет, опитувальників з теми проекту.
· Вивчення літератури з теми «Впровадження інтерактивних методів навчання на уроках світової літератури з метою розвитку критичного мислення».
· Вивчення передового педагогічного досвіду роботи вчителів, які досліджували дану тему.
· Відвідування відкритих заходів колег, виїзних семінарів.
· Використання інноваційних та інформаційних технологій під час проведення уроків світової літератури.
· Розробка конспектів дискусійних уроків.
· Керівництво учнівськими пошуковими проектами.
· Розробка разом з учнями комплектів роздаткових матеріалів з предмета.
· Створення дидактичних матеріалів з теми власного педагогічного дослідження для учнів за допомогою ІКТ.
· Проведення відкритих уроків для вчителів методоб’єднання, батьків:
урок –помеміка « Бути чи не бути» (Ш експір «Гамлет»)
урок-зустріч «Хто ви , пане Діккенс »;
урок-одкровення «У колі добрих героїв»;
урок-презентація» Укожного свої зорі»
· Проведення тижнів, днів світової літератури
· Створення блогу ,розміщення матеріалів на сайті школи.
· Розробка для учнів алгоритмів індивідуальної роботи над завданнями дослідницького характеру, роботи в групах.
· Створення методичної скарбнички: дидактичні матеріали, розробки позакласних заходів.
· Проведення навчальних екскурсій в Тернопільський драмтеатр для учнів 8 класу (очікування вражень, які стануть навчальним матеріалом до нетрадиційного уроку «Екскурсія до давньогрецького театру»).
· Проміжне консультування у методистів РМК, ТОКІППО щодо розширення кругозору з теми.
· Узальнення матеріалів опрацьованої науково-методичної літератури;
· Самоаналіз ефективності використання інтерактивних методів
|
2014
2015рр.
2015р,
березень
2015р, квітень
2014 р,
вересень
2019 рр.
Систе-матично
2014-
2019 рр.
Систе-матично
2014-
2019 рр.
2014-
2018 рр.
2014-
2019 рр.
2014-
2019рр.
2014-
2019 рр.
2015 травень
2015, грудень
2016тра-вень
2017, лютий
2014-
2019 рр.
щорічно
2014-2019 рр.
2014-2019 рр.
2014-
2019 рр.
2014-
2019 рр.
щорічно
вересень-
листопад
2016-
2019рр.
2017 р.
2014
2016 рр.
|
Аналіз літератури
Зібрання картотеки
Виступ на метод-об’єднанні
Створення термінологічного словника з теми, зібрання картотеки
Результати тестування
Аналіз літератури, виписки, конспекти
Зібрання картотеки,
Аналіз, виписки, конспекти
Ксерокопії відкритих заходів колег (вибірково), конспекти, консультації
Конспекти, уроки
Навчальні проекти
Комплекти роздаткових матеріалів
Комплекти дидактичних матеріалів в електронному вигляді
Відкриті уроки, конспекти, проекти
Фотома-теріали;
відео-матеріали;
інформаційні матеріали
Дидактичні матеріали, розробки заходів
Опис результатів екскурсії, фотоматеріали
Консультації
Виступ на педагогічній раді, методичному об’єднанні вчителів світової літератури
|
Самоосвіта, методист РМК
Методист
Самоосвіта
Самоосвіта
Самоосвіта
Колеги по фаху, методист
Опрацюван-ня методичної літератури, методист, вчитель інформатики
Опрацюван-
ня методичної літератури, методист, колеги по фаху
Самоосвіта, методист РМК, батьки
Самоосвіта
Вчитель інформатикисамоосвіта
Методист РМК, адміністра-ція ЗОШ, публікації фахових видань
Адміністра-ція ЗОШ, вчителі-предмет-ники, класні керівники
Самоосвіта, адміністра-ція ЗОШ, бібліотекар
Самоосвіта, методист РМК
Самоосвіта
Адміністра-ція ЗОШ
Методисти РМК, ТОКІППО
| |||
12.
|
Участь у шкільних, районних методичних формах роботи:
· у роботі школи педмайстерності;
· у роботі міжшкільного методичного об’єднання;
· у ярмарці педагогічних ідей та знахідок;
· у педагогічних читаннях;
· у конкурсі уроків;
· у показі майстер-класу з теми «Нестандартні уроки у школі».
|
Згідно планів роботи
|
Виступи на семінарі, методичному об`єднанні, розробка системи уроків
|
Адміністра-ція ЗОШ, методист РМК
| ||
13.
|
Презентація досвіду на методичному об`єднанні вчителів світової літератури(на районному рівні).
|
2018 р.
І семестр згідно з графіком
|
Презентація
|
вчитель, адміністра-ція ЗОШ, методисти
РМК,
ТОКІППО
| ||
14.
|
Підготувати рекомендації для вчителів світової літератури за результатами власних педагогічних досліджень з теми «Впровадження інтерактивних методів на уроках світової літератури з метою розвитку критичного мислення»
|
2017-
2018 рр.
|
Методичний вісник
|
Методисти
РМК,
ТОКІППО
| ||
15.
|
Підготовка публікацій у місцевій пресі та фахових часописах.
|
2015-
2018 рр.
|
Консультації
|
Методист РМК
| ||
16.
|
Підготовка атестаційних матеріалів.
|
2018 р
|
Консультації
|
Адміністра-ція школи, методист
| ||
17.
|
Розробка спільно з методистом РМК рекомендацій щодо напрямків поширення досвіду.
|
2017, травень, червень
|
Консультації, методичні рекомендації
|
Методист РМК
| ||
18.
|
Визначення нової індивідуальної науково-методичної проблеми.
|
2018-
2019рр.
|
консультації
|
Методист РМК
| ||
19.
|
Систематизація зібраних матеріалів індивідуального професійного зростання (дидактичних, методичних, фото-,відео-, мультимедіа матеріалів.
|
2017-
2018рр.
|
Презентація,
блог
|
Адміністра-ція ЗОШ, методисти ТОКІППО, РМК
| ||
20.
|
Моделювання особистісного перспективного досвіду з проблеми «Впровадження інтерактивних методів на уроках світової з метою розвитку критичного мислення».
|
2018-
2019 рр.
|
Портфоліо
|
вчитель,
адміністра-ція ЗОШ, методист РМК
| ||
21.
|
Презентація блогу на курсах підвищення кваліфікації.
|
2019 р.
|
Презентація,
блог.
|
вчитель,
адміністра-ція ЗОШ, методисти
РМК,
ТОКІППО
| ||
22.
|
Самооцінка результатів за встановленими критеріями.
|
2018-
2019рр.
|
Візьму на озброєння))) Дуже корисні поради.
ВідповістиВидалити