На допомогу колегам

                                     

Яким має бути сучасний урок?
Ринок технологій сучасного уроку насичений, дуже важливо вибрати ту  технологію, яка підходить саме вам і вашим дітям.
Слід:
- чітко  визначити  соціальну  групу;
- визначне освітній рівень учнів.У класах з високим освітнім потенціалом та з низьким необхідні різні  технології;
-з"ясувати  , що  саме ви будете запозичувати- технологію цілком чи окремі  елементи  , що сподобалися ; 
-зважити свої можливості. Чи є  сенс, наприклад  , реалізовувати мультимедійні технології ,  якщо у школі  немає мультимедійної дошки ;
- критично оцінити власний  рівень підготовленості. Якщо для реалізації технології вам достатньо вивчити літературу , що в поєднанні з вашим досвідом досить легко  дозволяє подолати всі організаційні труднощі , - це  шлях до успіху!


            





СЕКРЕТИ ЗАПАМ"ЯТОВУВАННЯ

 За оцінками психологів старший школяр запам"ятовує інформацію:
   10% - читаючи;
    26% - слухаючи;
    30% - розлядаючи;
    50% - слухаючи та розглядаючи;
    70% - обговорюючи;
    90%- обговорюючи при спільній діяльності;
    95% - навчаючи інших.








Тернопільський обласний комунальний інститут 
післядипломної педагогічної освіти


ПРОЕКТ
МІЙ ШЛЯХ ПРОФЕСІЙНОГО РОЗВИТКУ
на 2014-2019 р.
з проблеми 
«Впровадження інтерактивних методів на уроках світової літератури з метою розвитку критичного мислення»



Слухача групи курсів підвищення кваліфікації 
Сахарик Тетяни Степанівни
вчителя світової літератури
Лошнівська ЗОШ  І-ІІ1 ступенів
с.Лошнів Теребовлянського району


Науковий керівник 
Когут О.І.
завідувач кафедри педагогіки та психології ТОКІППО, 
кандидат філологічних наук, доцент

Тернопіль
2014

1.  Назви проекту.«Впровадження інтерактивних методів на уроках світової літератури з метою розвитку критичного мислення»
2.  Обґрунтування проблеми.
Національною доктриною розвитку освіти в Україні утверджено стратегію прискореного, випереджаючого, інноваційного розвитку освіти і науки, забезпечення самоствердження і самореалізації особистості. Ідеалом сучасного навчання і виховання є особистість не з енциклопедично розвиненою пам’яттю, а з гнучким розумом, швидкою реакцією на все нове, з повноцінними, розвинутими потребами дальшого пізнання та самостійної дії, з добрими орієнтувальними навичками та творчими здібностями, зі здатністю формувати і активно відстоювати власну точку зору, свою систему цінностей і пріоритетів, з прагненням мати ніким не нав’язане світобачення, бути свідомим громадянином своєї держави.  Cьогодні перед освітою стоїть безліч завдань, які передбачають не просто  забезпечення учнів якісними знаннями, а й формування компетентної особистості, здатної до адекватної оцінки оточуючих подій, спроможної  творчо вирішувати поставлені перед нею завдання, а головне – не стати знівельованою особистістю у вирі асоціативних проявів суспільства. Наскрізною компетентністю, якої потребує сучасне життя ,є комунікативна - «здатність, пов’язана з ефективним спілкуванням». Вона визнана загальнокультурною й може формуватися на уроках світової літератури, оскільки виявляється в  спілкуванні, толерантній поведінці в умовах відмінностей між людьми, у збереженні традицій. Цих якостей майбутньому громадянинові можна набути через використання та запровадження на уроках світової літератури інтерактивних методів ,де вчитель перестає бути для учнів лише джерелом інформації і стає помічником, партнером, створює оптимальні умови для розвитку критичного мислення учнів, кидає в їхні душі зерна самостійного мислення, розвиває соціальну та громадянську компетентність учнів, допомагає їм проявити особисте «Я».
Також такі уроки ,на мою думку, допомагають зовсім по-іншому сприймати навчальний матеріал, отримавши інформацію ,учень розуміє її ,сприймає, зіставляє з особистим досвідом ,розвиває свої аналітичні судження .На уроках створюється атмосфера відповідальності та прагнення спілкуватись, розвивається мова і логічне мислення, формується уміння аналізувати, оцінювати факти та явища ,робити висновки, розвивається інтерес до читання , дослідження , удосконалюються навики самостійної роботи, де учень шукає підтвердження тої чи іншої точки зору. У навчанні використовуються завдання ,розв’язання яких потребує мислення вищого рівня (аналізу ,синтезу ,порівняння, установлення  логічних зв’язків, узагальнення, оцінювання)  навчальний процес організовується як дослідження, тобто учні навчаються, конструюючи власне мислення , дослідження та оцінювання нового відбувається на основі активної пізнавальної діяльності школярів , міжособистісна  взаємодія  і співпраця у навчанні базується на активній мовленнєвій діяльності – учні пояснюють , сперечаються , доводять , обґрунтовують , висувають їдеі , спільно виконують завдання , приймають рішення і пов'язують новий матеріал із засвоєним раніше.
Отже, проблема, над якою я працюю, є актуальною в наш час. В сучасній методиці її розробляли  О.Тягло ,О. Пометун ,Л. Пироженко .Видатний  американський мислитель Д.Дьюї вважав , що фундаментальна мета сучасної освіти полягає  не просто в наданні інформації учням ,а в тому ,щоб розвивати критичний спосіб мислення. Працювали над цією проблемою і психологи Ж. Піаже , Дж. Брунер, Л.Виговський ,Д. Халперн.
3.  Мета проекту.
Удосконалення професійних компетентностей для здійснення особистісного професійного розвитку задля ефективного навчання учнів.
4.  Завдання проекту.
Ø  Систематизувати або оновити знання щодо:
·        змісту і методів вивчення світової літератури у школі І-ІІІступенів
·        структури нестандартних уроків;
·        психолого-педагогічних аспектів процесу проведення уроків з використанням  інтерактивних методів  
·        інноваційних технологій здобуття та передання різних видів інформації, особистісно зорієнтованого навчання;
·        основних ролей та характеристик сучасного педагога;
·        нормативно-правової бази;
·        ролі школи як соціального інституту в організації формування літературної компетентності і життєвих цінностей школярів і розвитку мислення.
Ø  Сформувати вміння і навички:
·        створювати дидактичні матеріали за допомогою ІКТ;
·        використовувати новітні технології у навчанні;
·        самостійно створювати мультимедійні презентації, демонструвати їх за допомогою мультимедійного проектора та інтерактивної дошки;
·        удосконалювати організацію самостійної пошукової роботи учнів та презентації ними власних напрацювань;
·        оволодіти методами діагностики пізнавальних інтересів учнів з предмета «світова література»;
·        робота  з обдарованими дітьми.
Ø  Сформувати установки:
·       ціннісного ставлення до особистості учня;
·       інноваційності;
·       постійного опанування нестандартними формами навчання, використання їх у навчально-виховному процесі.
5.  Характеристика проекту.
ü    за кінцевим результатом: практико-зорієнтований;
ü    за змістом: монопредметний;
ü    за кількістю учасників: індивідуальний;
ü    за тривалістю: довготривалий;
ü    за ступенем самостійності: частково-пошуковий;
ü    за характером контактів: зовнішній.
6.  Визначення учасників.
Кафедра педагогіки і психології, лабораторія суспільствознавчих дисциплін та гуманітарної освіти ТОКІППО, методисти зі світової літературиРМК та ТОКІППО, члени методоб΄єднання вчителів світової літератури,  ,адміністрації шкіл освітнього округу , адміністрація Лошнівської ЗОШ І-ІІІ ступенів , учні 5-11 класів,їхні батьки.
7.  Визначення бази реалізації проекту.
Лошнівськ а ЗОШ І-ІІІ ступенів
8.  Термін реалізації проекту.
З  24.03.2014  по  2019
9.  Прогнозований результат:
§       систематизовані та оновлені знання про зміст і методи вивчення світової літератури у школі І-ІІІ ступеня, про структуру  уроків  де впроваджуються інтерактивні методи  та психолого-педагогічні аспекти їх проведення;
§       сформовані знання про іниерактивні технології, вміння використовувати їх у навчанні;
§       розширення кола знань вчителя та учнів зі словесності та світової культури;
§       знання нормативних документів з питань освіти;
§       створені за допомогою ІКТ дидактичні матеріали;
§       вміння організовувати самостійну пошукову роботу учнів та презентацію ними власних напрацювань;
§       володіння методами діагностики, пізнавальних інтересів учнів з предмета«світова література»;
§       вміння створювати мультимедійні презентації;
§       удосконалення форм і методів роботи з обдарованими дітьми;
§       підвищення мовленнєвої культури та літературної ерудиції учнів;
§       професійне самовдосконалення, позбавлення особистісних комплексів, ініціативність, високий творчий потенціал, готовність до інновацій;
§       узагальнення та систематизація власних напрацювань, презентація досвіду з методики проведення уроків, де  використовуються інтерактивні методи  з метою розвитку критичного мислення,
§       створення  блогу.
10.      Ресурси:
ü     людські:
o       консультації методистів ТОКІППО, РМК;
o       адміністрація  Лошнівської ЗОШ Ι-ΙΙІступенів;
o       члени методоб΄єднання вчителів світової літератури;
o       учні ;
o       батьки;
o       бібліотекарі.
ü     матеріально-технічні:
методична література, дидактично-демонстраційний матеріал, канцелярське приладдя, фотоапарат, магнітофон, комп’ютер.
ü     фінансові:
o       власні кошти;
ü     інформаційні:
o       книжки (наукова, науково-методична, методична, публіцистична, художня література);
o       фахова періодика (газети, журнали);
o       комп’ютер з підключенням до Інтернету.
11. Етапи реалізації завдань проекту.
з/п
Етапи роботи над проектом та
його
реалізацією

Зміст діяльності

Термін
1.
Діагностико-прогностичний 
етап
1.  Вивчення власних потреб, можливостей.
2.  Діагностика прогалин у фаховій підготовці.
3.  Оцінка дидактичних можливостей предмета.
4.  Визначення мети і завдань.
5.  Опис проекту.
6.  Експертиза проекту.
7.  Захист проекту.
Під час курсів
підвищення 
кваліфікації
2.
Організаційний 
етап
1.   Конкретизація завдань.
2.   Формування програми діяльності щодо реалізації проекту, узгодження з методистом РМК, адміністрацією навчального закладу.
3.   Вибір способів збору інформації, форм і методів.
4.   Формування уявлень про результати   (форма звіту).
5.   Розробка критеріїв оцінки результату і процесу. 
1 рік 
міжкурсового
періоду
3.
Діяльнісний
етап
1.  Збір інформації.
2.  Аналіз, вибір стратегії і тактики.
3.  Робота з літературою.
4.  Проведення експерименту.
2,3,4 роки міжкурсового
періоду
4.
Узагальнюючо-
підсумковий
1.  Оцінка як самої діяльності, так і кінцевогопродукту, формулювання висновків.
2.  Показ результатів у формі: звіту з демонстрацією матеріалів, письмового звіту.
3.  Самооцінка результатів за встановленими критеріями.
4-5 роки міжкурсового
періоду
Наступні курси
підвищення
кваліфікації
12. Технологія опису формування професійних компетентностей
з/п
Зміст діяльності 
Термін
Форма
узагальнення
Науково-методичний супровід
Відмітка 
про виконан-ня

1
Вивчення законодавчих, нормативно-правових документів з питань освіти
2014-
2019 рр.
серпень кожного року
Аналітичне прочитання, 
конспекту-вання, 
консультації, ксерокопії
Самоосвіта, 
адміністра-ція ЗОШ, 
бібліотекар,
методист


2
Ознайомлення з науково-методичною літературою з проблеми та передовим педагогічним досвідом:
·      
·     С. Буряк «Інтерактивні й нестандартні уроки зарубіжної літератури»;
·     Л. Фурсова «Інтерактивні форми роботи на уроках зарубіжної літератури»;
·     О. Козловська, В. Уруський «Нестандартні форми навчання та їх аналіз»;
·     В. Андреєва «Проектуємо урок разом»;
·     С. Бусел «Сучасний   урок зарубіжної літератури»;
·     С. Цибульська «З досвіду роботи використання інноваційних технологій у викладанні світової   літератури».
2014-
2018 рр.
Аналіз,
консультації,
виписки,
конспекту-вання,
ксерокопії


Самоосвіта,
голова МО, методисти, бібліотекар 


3
Опрацювання тренінгових програм, анкет, опитувальників щодо теми проекту тощо
2014-
2018 рр.
Аналіз, консультації,
конспекти занять
науковці ВНЗ;
методисти ТОКІППО,
методист РМК


4
Опрацювання інструкцій та методичних рекомендацій (МОНу, управління освіти, райметодкабінету, методиста тощо)
2014-
2017 рр.
Аналіз, консультації,
ксерокопії,
зібрання картотеки,
конспект
Голова МО, методисти ТОКІППО, РМК, адміністра-ція ЗОШ


5
Погодження обраної науково-методичної проблеми із адміністрацією  школи та методистом районного методичного кабінету.
серпень
2014 р.
Консультації
Адміністра-ція ЗОШ, методист РМК


6
Презентація проекту на методоб΄єднанні вчителів світової літератури.
серпень
2014 р.
Виступ на метод-обєднанні, презентація проекту
Методист РМК


7
Розробка графіка фахових консультацій 
серпень
2014 р.
Консультації, графік консультацій
Методист РМК


8
Планування тематики нестандартних уроків та дати їх проведення
2014-
2018 рр.
серпень-вересень кожного року
План проведення занять
Голова МО, адміністрація ЗОШ, методисти


9
Розробка пам’ятки для учнів з проблеми   підготовки до уроків  розвитку критичного мислення(самостійна робота над індивідуальними завданнями, пошукова робота тощо)
Вересень, 2016р.
Пам’ятка для учнів
самоосвіта, методист 


10
Удосконалення навичок роботи із комп’ютерною технікою
2014-
2018 рр.

Самоосвіта вчитель інформатики


11
Робота над індивідуальною науково-методичною   проблемою: «Використання інтерактивних форм навчання на уроках світової літератури»
2014
2019 рр.

Адміністра-ція ЗОШ, 
голова МО, методисти РМК і ТОКІППО



·     Укладання списку методичної, психолого-педагогічної, лінгвістичної  літератури до теми проекту.

·     Підбір інформації з теми в Інтернеті.

·     Підготовка інформаційного повідомлення з проблеми для виступу на методичному об’єднанні вчителів.

·     Опрацювання програм, анкет, опитувальників з теми проекту.



·     Вивчення літератури з теми «Впровадження інтерактивних  методів навчання на уроках світової літератури  з метою розвитку критичного мислення».

·     Вивчення передового педагогічного досвіду роботи вчителів, які досліджували дану тему.

·     Відвідування відкритих заходів колег, виїзних семінарів.

·     Використання інноваційних та інформаційних технологій під час проведення уроків світової літератури.


·     Розробка конспектів дискусійних уроків.

·     Керівництво учнівськими пошуковими проектами.

·     Розробка разом з учнями комплектів роздаткових матеріалів з предмета.

·     Створення дидактичних матеріалів з теми власного педагогічного дослідження для учнів за допомогою ІКТ.

·     Проведення відкритих уроків для вчителів методобєднання, батьків:

урок –помеміка « Бути чи не бути» (Ш експір «Гамлет»)




урок-зустріч «Хто ви , пане Діккенс »;

урок-одкровення «У колі добрих героїв»;

урок-презентація» Укожного свої зорі»

·     Проведення тижнів, днів світової літератури


·     Створення блогу ,розміщення матеріалів на сайті школи.



·     Розробка для учнів алгоритмів індивідуальної роботи над завданнями дослідницького характеру, роботи в групах.

·     Створення методичної скарбнички: дидактичні матеріали, розробки позакласних заходів.

·     Проведення навчальних екскурсій в Тернопільський драмтеатр для учнів 8 класу (очікування вражень, які стануть навчальним матеріалом до нетрадиційного уроку «Екскурсія до давньогрецького театру»).

·     Проміжне консультування у методистів РМК, ТОКІППО щодо розширення кругозору з теми.
·     Узальнення матеріалів опрацьованої науково-методичної літератури;
·     Самоаналіз ефективності використання інтерактивних методів
2014
2015рр.





2015р,
березень


2015р, квітень




2014 р,
вересень





2019 рр.
Систе-матично





2014-
2019 рр.




Систе-матично




2014-
2019 рр.




2014-
2018 рр.


2014-
2019 рр.



2014-
2019рр.



2014-
2019 рр.











2015 травень





2015, грудень

2016тра-вень

2017, лютий

2014-
2019 рр.
щорічно


2014-2019   рр.




2014-2019   рр.
(згідно наявності актуальної ін форма-ції)

2014-
2019 рр.






2014-
2019 рр.
щорічно
вересень-
листопад








2016-
2019рр.



2017 р.


2014
2016 рр.
Аналіз літератури
Зібрання картотеки



Виступ на метод-обєднанні

Створення термінологічного словника з теми, зібрання картотеки

Результати тестування





Аналіз літератури, виписки, конспекти




Зібрання картотеки,
Аналіз, виписки, конспекти

Ксерокопії відкритих заходів колег (вибірково), конспекти, консультації







Конспекти, уроки 

Навчальні проекти



Комплекти роздаткових матеріалів


Комплекти дидактичних матеріалів в електронному вигляді



Відкриті уроки, конспекти, проекти




























Фотома-теріали;
відео-матеріали;




інформаційні матеріали
Дидактичні матеріали, розробки заходів


Опис результатів екскурсії, фотоматеріали







Консультації





Виступ на педагогічній раді, методичному об’єднанні вчителів світової літератури 

Самоосвіта, методист РМК




Методист



Самоосвіта





Самоосвіта







Самоосвіта







Колеги по фаху, методист









Опрацюван-ня методичної літератури, методист, вчитель інформатики

Опрацюван-
ня методичної літератури, методист, колеги по фаху


Самоосвіта, методист РМК, батьки



Самоосвіта





Вчитель інформатикисамоосвіта




Методист РМК, адміністра-ція ЗОШ, публікації фахових видань

















Адміністра-ція ЗОШ, вчителі-предмет-ники, класні керівники







Самоосвіта, адміністра-ція ЗОШ, бібліотекар






Самоосвіта, методист РМК





Самоосвіта





Адміністра-ція ЗОШ







Методисти РМК, ТОКІППО






12.
Участь у шкільних, районних методичних формах роботи:
·     у роботі школи педмайстерності;
·     у роботі міжшкільного методичного об’єднання;
·     у ярмарці педагогічних ідей та знахідок;
·     у педагогічних читаннях;
·     у конкурсі уроків;
·     у показі майстер-класу з теми «Нестандартні уроки у школі».
Згідно планів роботи
Виступи на семінарі, методичному об`єднанні, розробка системи уроків
Адміністра-ція ЗОШ, методист РМК


13.
Презентація досвіду на методичному об`єднанні вчителів світової літератури(на районному рівні).
2018 р. 
І семестр згідно з графіком 
Презентація
вчитель, адміністра-ція ЗОШ, методисти
РМК,
ТОКІППО


14.
Підготувати рекомендації для вчителів світової літератури за результатами власних педагогічних досліджень з теми «Впровадження інтерактивних методів  на уроках світової літератури з метою розвитку критичного мислення»
2017-
2018 рр.
Методичний вісник
Методисти
РМК,
ТОКІППО


15.
Підготовка публікацій у місцевій пресі та фахових часописах.
2015-
2018 рр.
Консультації
Методист РМК


16.
Підготовка атестаційних матеріалів.
2018 р
Консультації
Адміністра-ція школи, методист


17.
Розробка спільно з методистом РМК рекомендацій щодо напрямків поширення досвіду.
2017, травень, червень
Консультації, методичні рекомендації
Методист РМК


18.
Визначення нової індивідуальної науково-методичної проблеми.
2018-
2019рр.
консультації
Методист РМК


19.
Систематизація зібраних матеріалів індивідуального професійного зростання (дидактичних, методичних, фото-,відео-, мультимедіа матеріалів.
2017-
2018рр.
Презентація,
блог
Адміністра-ція ЗОШ, методисти ТОКІППО, РМК


20.
Моделювання особистісного перспективного досвіду з проблеми «Впровадження інтерактивних методів на уроках світової з метою розвитку критичного   мислення».
2018-
2019 рр.
Портфоліо

вчитель,
адміністра-ція ЗОШ, методист РМК


21.
Презентація блогу на курсах підвищення кваліфікації.

2019 р.
Презентація,
блог.
вчитель,
адміністра-ція ЗОШ, методисти
РМК,
ТОКІППО


22.
Самооцінка результатів за встановленими критеріями.
2018-
2019рр.







1 коментар: